CPA

Cost Per Action, czyli koszt uzyskania reakcji na daną kampanię marketingową w postaci wypełnienia formularza, pobrania poradnika, dokonania rezerwacji czy innej określonej czynności. Może być stosowany, by obliczać koszt działań, które mają niebezpośredni wpływ na zyski firmy, często jednak jest używany zamiennie z innymi pojęciami, np. kosztem pojedynczej konwersji. CPA oblicza się z następującego wzoru: całkowity koszt kampanii/liczba akcji. Jeśli więc przykładowo wydamy 2000 zł na promocję swojego poradnika, a pobierze go 100 osób, jedno pobranie (czyli jedna akcja) będzie kosztowało firmę 20 zł. Na podstawie takiego wskaźnika można określać, czy dane działanie marketingowe jest subiektywnie opłacalne dla marki, bo określone akcje z reguły nie przynoszą bezpośredniego zysku. Posługując się przykładem: jeśli prowadzimy kampanię, której celem jest wypełnienie formularza darmowej wyceny, możemy za pomocą CPA określić, jaki jest koszt pozyskania jednego leada, a następnie rozważyć, czy ten koszt jest dla firmy akceptowalny.