Najczęściej
zadawane pytania

Podstawowa wiedza

VCM – co to jest?

VCM to nasz autorski, pierwszy w Polsce system, służący do zarządzania kampaniami Google Ads (dawniej AdWords). Dzięki niemu możesz prościej i efektywniej promować się w sieci i do maksimum wykorzystywać zaplanowany budżet. Ale od początku – na czym to właściwie polega i dlaczego w ten sposób łatwiej jest prowadzić kampanie, niż korzystając z panelu Google Ads?

Przede wszystkim wyjaśnijmy, czym tak właściwie jest VCM. Najprościej mówiąc, to oprogramowanie do prowadzenia kampanii ads w sieci, które w dużej mierze oparte jest na pracy algorytmów samouczących się. Dlatego raz ustawiona kampania może przez długi czas przynosić zyski bez konieczności ręcznego wprowadzania dużych zmian.

Nasze algorytmy na bieżąco sprawdzają wszystkie kampanie Google Ads i wprowadzają optymalizacje, które podnoszą prawdopodobieństwo, że reklama odniesie skutek. Dzięki temu Tobie nie pozostaje wiele pracy przy kampanii – możesz w razie potrzeby zmodyfikować teksty albo wprowadzić nowe słowa kluczowe, ale nie musisz martwić się ustawianiem harmonogramu, grupy odbiorców, lokalizacji czy stawek za kliknięcie.

Machine learning – o co w tym chodzi?

Dlaczego wykorzystujemy uczenie maszynowe do kampanii Google Ads? Machine learning to nie wizja rodem z filmu science fiction, ale nasza codzienność. Jesteśmy wręcz otoczeni algorytmami samouczącymi się, choć często nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Pierwszy z brzegu przykład? Autokorekta w Twoim telefonie. Uczy się ona na podstawie popularnych słów i błędów popełnianych przez użytkowników, a także w oparciu o Twoje zachowania. Widzi, jakiego słownictwa najczęściej używasz, więc z biegiem czasu coraz lepiej radzi sobie z poprawianiem Twoich literówek.

Innym przykładem są aplikacje do zamawiania jedzenia. Każda z nich podaje dziś szacowany czas dostawy, który jest na bieżąco i automatycznie aktualizowany dzięki algorytmom. Biorą one pod uwagę dotychczasowy czas dostawy, ruch, liczbę zamówień itp., a w oparciu o to wyciągają wnioski. Można więc powiedzieć, że uczą się tak samo jak ludzie – na podstawie własnych doświadczeń i zdobytej wiedzy. Dlatego im dłużej taki algorytm działa i zbiera dane, tym precyzyjniej potrafi prognozować przyszłość.

Kto ustawia kampanie w VCM?

Ustawianiem kampanii Google Ads w panelu VCM zajmują się nasi specjaliści od reklam online.

  • Kiedy kupujesz pakiet VCM, specjalista zapoznaje się z Twoją stroną internetową oraz ofertą i kontaktuje się z Tobą, żeby ustalić cele kampanii Google Ads / AdWords i najważniejsze dla Ciebie obszary działalności.
  • Gdy ma już wszystkie niezbędne dane, tworzy dla Ciebie kampanie, grupy reklam i reklamy, dobiera grupę docelową, słowa kluczowe i wykluczające oraz wszystkie inne ustawienia – Ty dostajesz w pełni skonfigurowane, działające reklamy.
  • Na początkowym etapie algorytmy nie mają jeszcze odpowiedniej ilości danych, żeby prawidłowo optymalizować reklamy w Google, dlatego specjalista przez miesiąc prowadzi kampanie ręcznie. W tym czasie maszyny samouczące czerpią dane i wyciągają z nich wnioski, które pozwalają im ulepszać reklamy w przyszłości.

Ten pierwszy miesiąc to też czas dla Ciebie na naukę zarządzania panelem VCM. Dostajesz od nas pakiet materiałów na start, które wprowadzają Cię w temat i dają podstawową wiedzę dotyczącą działania Google Ads (inaczej kampanii Google AdWords) i VCM. Oczywiście nie uczymy Cię historii i teorii – to zbiór porad, które wykorzystasz w praktyce. W tym czasie możesz też zadawać pytania specjaliście Google Ads, by lepiej zrozumieć mechanizm działania systemu.

Kampania VCM – jaka jest Twoja rola?

Po pierwszym miesiącu nie masz już dedykowanego opiekuna swoich reklam – to dlatego VCM jest tańszą opcją niż standardowa obsługa w zakresie kampanii Google Ads (AdWords). Twoje reklamy po prostu działają, oczywiście pod warunkiem, że doładowujesz na bieżąco swoje konto i system ma na to środki. Algorytmy sprawdzają kampanie, wprowadzają poprawki i ulepszenia, kierując się tym, jak obecnie zachowują się Twoi odbiorcy, jaka jest konkurencja na dane słowa kluczowe i wieloma innymi czynnikami. Są one w stanie częściej monitorować reklamy i wprowadzać więcej optymalizacji niż nawet najlepszy specjalista, dlatego masz pewność, że Twój budżet jest dobrze wykorzystywany.

Musisz jednak pamiętać, że żaden człowiek nie kontroluje już działania Twojej kampanii, więc Twoją rolą będzie:

  • regularne sprawdzanie, jakie efekty przynoszą reklamy i czy wszystko działa poprawnie,
  • wprowadzanie zmian w tekstach czy słowach kluczowych – na przykład gdy zmieni się Twoja oferta, dodasz nowe produkty czy coś zniknie z Twojej palety usług,
  • uruchamianie kolejnych kampanii, mając za wzór te, które dla Ciebie stworzyliśmy.

Oczywiście nie znaczy to, że będziesz cały czas siedzieć przy komputerze. Jeśli reklamy spełniają swoje zadanie, a algorytmy działają poprawnie – im mniej zmian, tym lepiej.

Jak uzyskać wsparcie w awaryjnych sytuacjach?

Brak dedykowanego specjalisty nie oznacza, że zostawiamy Cię całkowicie bez pomocy. Jeśli z Twoją kampanią zaczęłoby się dziać coś niepokojącego lub po prostu nie będziesz sobie z czymś radzić, możesz zwrócić się do naszego Działu Wsparcia. Pracują w nim wyłącznie specjaliści z certyfikatami Google Ads, którzy odpowiedzą na Twoje pytania i udzielą porady. W przypadku gdy potrzebujesz więcej pomocy – na przykład chcesz uruchomić zupełnie nowe kampanie – również możesz uzyskać wsparcie. Wystarczy, że powiesz nam, czego potrzebujesz, a my oszacujemy, ile godzin pracy potrzeba, by to zrealizować. Wtedy jednorazowo zapłacisz za dodatkową usługę zgodnie z cennikiem pracy specjalisty.

Czym różnią się algorytmy VCM od algorytmów Google?

System Google Ads także korzysta z algorytmów samouczących się i oferuje automatyczne strategie ustalania stawek. Które narzędzie sprawdzi się więc lepiej? Na to nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiele zależy od wielkości firmy, branży i sposobu działania marki. W niektórych przypadkach można sporo zyskać, korzystając z algorytmów Google, w innych to VCM radzi sobie lepiej, a w jeszcze w innych wskazana jest ręczna optymalizacja. Jako pierwsza firma w Europie zintegrowaliśmy jednak nasze algorytmy z algorytmami smartbidding Google, dlatego możesz korzystać z obu automatycznych rozwiązań, by zmaksymalizować swoją szansę na zyski. Dodatkowo dzięki pakietowi VCM zyskujesz także:

  • konfigurację kampanii od A do Z – Ty, nie musisz znać doskonale wszystkich możliwości i ustawień ani tracić czasu na przygotowanie reklam,
  • stały kontakt z Działem Wsparcia – wybierając VCM, możesz omówić swoje kampanie ze specjalistą Google Ads, korzystając z infolinii,
  • algorytmy działające również przy małych budżetach – Google skupia się na dużych kampaniach, w których operuje się ogromnymi budżetami – pod takie właśnie kampanie są tworzone algorytmy. Oznacza to, że potrzebują one bardzo wielu danych, żeby trafnie prognozować. My wiemy, że nie każdy wydaje 100 tysięcy miesięcznie na reklamę, więc algorytmy VCM zostały stworzone również z myślą o małych i średnich budżetach – i przy takich kampaniach też świetnie sobie radzą.

Dla kogo jest VCM?

VCM to narzędzie dedykowane przede wszystkim małym biznesom lokalnym i usługowym, prowadzącym kampanie, w których nie trzeba często wprowadzać zmian w treściach reklam i słowach kluczowych. System doskonale radzi sobie jednak również z dużymi budżetami. Im więcej pieniędzy inwestujemy w kampanie, tym większy ruch można pozyskać, a to finalnie powoduje, że algorytmy mają więcej danych, by doskonalić reklamy.

Jaki jest minimalny czas umowy?

Nie ma minimalnego czasu umowy – możesz odejść, kiedy chcesz.

Warto jednak wiedzieć, że pełne efekty działania algorytmów są widoczne po około 2-3 miesiącach i dopiero wtedy można stwierdzić, czy optymalizacja działa.

Czy VCM jest droższy niż standardowa oferta na Google Ads w agencjach marketingowych?

Nie, wręcz przeciwnie. VCM to tańsza opcja niż usługi specjalisty od Google Ads. Płacisz wyłącznie za dostęp do oprogramowania, nie masz kosztów związanych z czasem pracy eksperta.

Nie wiem nic o reklamach w Google – czy poradzę sobie z obsługą panelu?

Oczywiście! Po ustawieniu kampanii przez specjalistę nie musisz wiele robić, żeby stale zarabiać na reklamach. Przez pierwszy miesiąc specjalista wyjaśni Ci wszystko, co powinieneś wiedzieć o kampaniach i narzędziu. Dodatkowo dostaniesz też pakiet materiałów na start, do których będziesz mógł zajrzeć w razie potrzeby.

Działanie VCM

Jakie typy kampanii obsługuje VCM?

VCM obsługuje takie typy kampanii jak:

  • Search
  • PLA
  • Remarketing
  • DSA
  • GDN
  • YouTube

Nie wszystkie typy kampanii są jednak dostępne w każdym z pakietów. O tym, jakie reklamy obejmują poszczególne pakiety, przeczytasz w cenniku.

Czy mogę wprowadzać zmiany w kampaniach?

Tak, panel klienta w VCM daje możliwość edycji kampanii w sieci wyszukiwania i kampanii remarketingowych. W każdej chwili możesz zmienić teksty reklam lub słowa kluczowe czy wstrzymać kampanię. Pozostałych typów kampanii nie możesz edytować, ale możesz wstrzymać ich działanie.

Co jeśli kampania przestaje działać?

Jeśli masz problem z kampanią, możesz zwrócić się do Działu Wsparcia. Pracują w nim certyfikowani specjaliści Google Ads, którzy pomogą Ci zdiagnozować i rozwiązać problem.

Skąd będę wiedzieć, czy kampania działa?

Po zalogowaniu się do swojego panelu w VCM na bieżąco możesz sprawdzać statystyki kampanii. Wygenerowane raporty będziesz też regularnie dostawać na swoją skrzynkę mailową.

Jakie strategie optymalizacji stawek mam do wyboru?

W VCM mamy do wyboru ponad 50 strategii optymalizacji, między innymi:

  • Ulepszony CPC
  • Maksymalizacja kliknięć
  • Maksymalizacja konwersji
  • Maksymalizacja przychodu
  • Docelowy ROAS
  • Docelowe CPA
  • Docelowy udział w wyświetleniach
  • Maksymalizacja wyświetleń
  • Maksymalizacja konwersji w oparciu o budżet
  • Maksymalizacja kliknięć w oparciu o budżet
  • Wybrana lokalizacja na stronie wyszukiwania
  • Optymalizacja wyniku jakości w zaplanowanym budżecie
  • Minimalizacja kosztów pozyskania określonej liczby kliknięć
  • Widoczny CPM
  • Indywidualne parametry strategii

Nie wszystkie strategie są dostępne w mniejszych pakietach. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w cenniku.

Czy w VCM mogę uruchomić nową kampanię?

Tak, w swoim panelu możesz tworzyć nowe kampanie w sieci wyszukiwania i remarketingowe.

Czy mogę usunąć kampanię z mojego panelu VCM?

Nie, nie możesz usuwać kampanii, ale w każdej chwili możesz je wstrzymać – wtedy budżet nie jest wykorzystywany.

Kiedy zobaczę efekty kampanii?

Nie ma na to uniwersalnej odpowiedzi, bo wpływ na efekty ma wiele czynników. Wszystko zależy od branży, rodzaju kampanii, budżetu i ilości danych, które mają do dyspozycji algorytmy. Kampania może więc przynieść Ci zysk niemal natychmiast albo dopiero po 2-3 miesiącach.

Czy nad moją kampanią będzie czuwał specjalista?

Nie, kampanie w VCM nie mają przydzielonego stałego opiekuna, ale możesz kontaktować się z Działem Wsparcia, który pomaga rozwiązywać doraźne problemy. Pamiętaj jednak, że będziesz miał tam kontakt z różnymi specjalistami. Jeśli chcesz, żeby Twoje kampanie cały czas były pod opieką tego samego eksperta, wybierz pakiet Google Ads Managed.

Jak często algorytmy sprawdzają moją kampanię?

Algorytmy działają 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, przez cały rok, więc monitorują kampanie każdego dnia.

Płatności

Czy muszę zapłacić za ustawienie kampanii?

Przy podpisaniu umowy obowiązuje jednorazowa opłata aktywacyjna.

Jak ustalić budżet na kampanie w VCM?

Ustalając budżet na kampanię Automated, trzeba wziąć pod uwagę:

  • branżę,
  • zasięg geograficzny kampanii,
  • liczbę słów kluczowych (lub innych kierowań, np. grup odbiorców w sieci reklamowej),
  • szacowany średni koszt za kliknięcie dla danego słowa kluczowego (można sprawdzić go w Planerze słów kluczowych Google).

W przypadku każdej nowej umowy nasz Dział Wsparcia analizuje te czynniki i proponuje optymalny w danym przypadku budżet na kampanię.

Jeśli dodajemy na swoim koncie nowe kampanie lub słowa kluczowe, warto pomyśleć o zwiększeniu budżetu, bo większa liczba słów/kierowań przy pierwotnych wydatkach może spowodować ograniczenie budżetowe.

Jaki jest minimalny budżet na kampanię w VCM?

Nie ma minimalnego budżetu. W najniższym pakiecie płacisz 300 zł prowizji, a o wydatkach na reklamę decydujesz samodzielnie. W niektórych branżach koszt kliknięcia reklamy jest jednak na tyle wysoki, że małe budżety nie mają sensu – w takim wypadku zasugerujemy Ci, ile minimalnie powinieneś przeznaczać na reklamę.

Jak dodać budżet na kampanię?

VCM jest zintegrowany z systemem płatności, dlatego wystarczy, że podepniesz swoją kartę, a ustalony budżet i prowizja będą co miesiąc automatycznie pobierane z Twojego konta.

Jak zmienić budżet na kampanię?

Jeżeli chcesz zwiększyć lub zmniejszyć budżet, zawiadom o tym mailowo Dział Wsparcia, a nasi specjaliści zaproponują Ci najlepsze rozwiązanie. Jest to bardzo ważne, by skonsultować z nami takie działanie, bo zmniejszenie budżetu może wymagać wstrzymania części fraz/reklam, aby nie spowodowało ono ograniczenia w wyświetlaniu reklam.

Jak podpiąć kartę pod VCM?

(jeszcze nie ma info)

Prowadzenie kampanii w VCM

Jak dodać nową kampanię w sieci wyszukiwania?

Nową kampanię w sieci wyszukiwania można dodać, wchodząc w zakładkę Widok konta – Kampanie i klikając czerwony guzik “Dodaj kampanię” znajdujący się po prawej stronie.

Po kliknięciu guzika otwiera się nowe okno, w którym należy uzupełnić odpowiednie dane.

 

Jak wstrzymać kampanię?

Aby wstrzymać kampanię, należy wejść w sekcję Widok konta – Kampanie i przy odpowiedniej kampanii kliknąć guzik z trzema kropkami, a następnie wybrać opcję “Wstrzymaj”.

Opcja wstrzymania pojawia się tylko przy aktywnych kampaniach (tych oznaczonych zielonym kółkiem), natomiast przy kampaniach wstrzymanych w tym samym miejscu pojawi się opcja “Wznów”.

Jak dodać nowe słowa kluczowe do kampanii?

Aby dodać nowe słowa kluczowe do kampanii, należy wejść w sekcję Widok konta – Słowa kluczowe, a potem kliknąć czerwony guzik “Dodaj słowo kluczowe” znajdujący się po prawej stronie.

W wyskakującym okienku należy wybrać kampanię oraz grupę reklam, do której chcemy dodać nowe frazy, a potem wpisać słowa kluczowe w dolnym okienku w odpowiednim dopasowaniu (np. ścisłym, przybliżonym lub do wyrażenia).

Jak dodać nowe słowa wykluczające?

Wykluczenia dodajemy w sekcji Widok konta – Wykluczenia. Aby to zrobić, należy kliknąć czerwony guzik “Dodaj wykluczenia” znajdujący się po prawej stronie. W wyskakującym okienku można wybrać kampanię lub grupę reklam (jeżeli nic nie wybierzemy, wykluczenie doda się na poziomie całego konta, czyli do wszystkich kampanii i grup reklam), a w dolne okienko wpisać konkretne frazy, które chcemy wykluczyć.
Jednorazowo można dodawać kilka czy kilkanaście fraz, nie trzeba robić tego pojedynczo.

Jak zmienić tekst reklamy?

Aby nie utracić danych i mieć dostęp do statystyk ze starszych wersji reklam, nie należy zmieniać/edytować tekstów istniejących reklam.

Jeżeli zajdzie potrzeba edycji, trzeba wstrzymać starą reklamę (Widok konta – Reklamy – guzik z trzema kropkami – Wstrzymaj). Po wstrzymaniu reklamy tworzymy nową wersję (Widok konta – Reklamy – Dodaj reklamę) i wpisujemy zmienione treści. Wybieramy odpowiednią kampanię i grupę reklam, do których chcemy przypisać nową reklamę i zapisujemy.

Jak dodać nową grupę reklam?

Nową grupę reklam dodajemy w sekcji Widok konta – Grupy reklam. Klikamy czerwony guzik “Dodaj grupę reklam”, który znajduje się po prawej stronie, a w wyskakującym okienku uzupełniamy wszystkie niezbędne dane (nazwa nowej grupy, kampania, do której ją przypisać).

W jakich dopasowaniach najlepiej dodawać słowa kluczowe?

Jeżeli mamy ograniczony budżet, warto stosować wyłącznie dopasowanie ścisłe, ponieważ reklamy będą wyświetlać się TYLKO na nasze słowa kluczowe, bez dodatkowych wyrazów – tym sposobem budżet nie będzie się aż tak szybko ograniczał.

Jeżeli mamy większy budżet, warto stosować dwa różne dopasowania, np. ścisłe i do wyrażenia, ponieważ dzięki temu wyświetlimy się na więcej zapytań, a te najbardziej trafne będziemy mogli dodać jako kolejne słowa kluczowe.

Jeżeli mamy bardzo niszową kampanię i słabo się wyświetlamy, warto spróbować dopasowania przybliżonego lub do wyrażenia. Wtedy jest szansa na wyświetlenie reklam tym, którzy dość mocno modyfikują użyte przez nas frazy (wymaga to ścisłego monitorowania wyszukiwanych haseł i dodawania wykluczeń).

Jakie wymiary powinny mieć banery do kampanii w Sieci Reklamowej Google?

  • Jeśli przesyłamy gotowe banery przygotowane przez grafika, muszą one spełniać wymogi opisane w Supporcie Google.
  • Jeśli wybieramy elastyczne banery graficzne (gdzie dodajemy logo i grafiki oraz tekst), grafiki muszą spełniać następujące wymagania:
    Obraz
    Format poziomy (1,91:1): 1200 × 628 (rozmiary minimalne: 600 × 314, maksymalny rozmiar pliku: 5120 KB)
    Kwadrat: 1200 × 1200 (rozmiary minimalne: 300 × 300, maksymalny rozmiar pliku: 5120 KB)

    Logo
    Format poziomy (4:1): 1200 × 300 (rozmiary minimalne: 512 × 128, maksymalny rozmiar pliku: 5120 KB)
    Kwadrat: 1200 × 1200 (rozmiary minimalne: 128 × 128, maksymalny rozmiar pliku: 5120 KB)Uwaga: dodanie tylko logo w formacie poziomym może ograniczyć zasięg reklamy i nie jest zalecane.

    Tutaj znajdziesz przewodnik po sprawdzonych metodach dotyczących kreacji.

Jakie parametry powinien mieć film do kampanii YouTube?

Google rekomenduje, aby filmy do reklam True View:

  • miały minimum 12 sekund długości, dzięki czemu odtworzenie filmu zostanie zanotowane przez licznik YouTube,
  • nie były dłuższe niż 3 minuty.

Aby film mógł zostać wyświetlony jako reklama, należy umieścić go na kanale YT reklamodawcy i włączyć opcję “Zezwalaj na umieszczanie na innych stronach”. Film musi być zgodny z zasadami reklamowymi Google i mieć status publiczny lub niepubliczny.

Filmy do reklam Bumper Ads mogą mieć maksymalnie 6 sekund.

Poniżej znajdziesz linki do Supportu Google, w którym znajdziesz więcej informacji.

Reklamy wideo TrueView Discovery

Wymagania dotyczące reklam wideo

Jak zmienić harmonogram wyświetlania reklam?

Aby zmienić harmonogram wyświetlania reklam w istniejących kampaniach, należy napisać do Działu Wsparcia i poprosić o zmianę.

Jak zmienić lokalizację kampanii?

Aby zmienić lokalizację w istniejących kampaniach, należy napisać do Działu Wsparcia i poprosić o zmianę.

Jak wykluczyć lokalizację kampanii?

Aby wykluczyć lokalizację w istniejących kampaniach, należy napisać do Działu Wsparcia i poprosić o zmianę.

Jeżeli kampania ustawiona jest w ten sposób, że wybrane zostały konkretne miasta lub województwa na terenie danego kraju, nie ma potrzeby wykluczania tych niechcianych. Lokalizacje wykluczamy wtedy, kiedy z dużego obszaru z jakiegoś powodu chcemy wykluczyć np. jedno miasto.

Gdzie sprawdzić wyniki kampanii?

Wyniki kampanii można sprawdzić w:

  • sekcji podsumowanie (po prawej stronie można wybrać konkretny zakres dat) – są tam zbiorcze dane dla całego konta oraz statystyki dla urządzeń, typów kampanii itp.,
  • sekcji widok konta – tam w odpowiednich zakładkach znajdują się dane z konkretnych kampanii/grup reklam/reklam. Informacje można filtrować, na przykład wybierając daty lub tylko aktywne/wstrzymane kampanie,
  • sekcji raporty – tam znajdują się dane z różnych przedziałów czasowych, zestawienie za ostatnie miesiące/lata. W tej sekcji można też wygenerować raport za ostatni miesiąc lub tydzień kalendarzowy i wysłać na wybrany e-mail (po prawej stronie należy kliknąć czerwony guzik Raport tygodniowy lub Raport miesięczny).