Google Ads – jak zacząć?

Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Brak komentarzy
google ads jak zacząć
maciej popiołek

Współczesna reklama to przede wszystkim nie telewizja, prasa czy billboardy, a Internet. W internecie natomiast król jest tylko jeden – to oczywiście Google. Najpopularniejsza wyszukiwarka świata umożliwia firmom reklamowanie się na swoich łamach, a także na różnych stronach internetowych. Jak dołączyć do małych i dużych przedsiębiorców z całego świata i wypromować swój biznes w Google Ads? Jak zacząć? Sprawdź!

Czym jest Google Ads?

Google Ads (dawniej AdWords) to platforma reklamowa Google – najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej świata. To system obejmujący swoim zasięgiem ponad 90% całego Internetu i docierający do miliardów użytkowników na wszystkich kontynentach. Nic więc dziwnego, że jest tak popularny. 

Siła Google Ads nie drzemie jednak wyłącznie w wielkości. Reklamodawcy cenią platformę między innymi również za:

  • różnorodność formatów reklamowych,
  • płatność za kliknięcie (CPC), a więc tylko za faktyczne przekierowanie użytkownika na stronę,
  • możliwość tworzenia spersonalizowanych komunikatów,
  • możliwość skalowania reklamy,
  • łatwość dostosowania do każdego budżetu,
  • szerokie możliwości targetowania, czyli decydowania o tym, do kogo trafi reklama.

Nie bez znaczenia jest również skuteczność. Odpowiednio ustawione kampanie Google Ads przynoszą naprawdę świetny zwrot z inwestycji!

Jak działa Google Ads?

Jak działa Google Ads? To platforma wykorzystująca dane zbierane na temat aktywności w sieci użytkowników Google. Dzięki temu może skutecznie dopasowywać przekaz marketingowy do grup docelowych. W praktyce w ramach Google Ads można publikować różne rodzaje reklam:

Jak to działa? Cały proces jest oparty na bardzo zaawansowanych algorytmach. W dużym uproszczeniu reklamodawca wskazuje cechy, jakie powinna spełniać jego grupa docelowa, a w przypadku np. reklamy tekstowej również słowa kluczowe, na które jest kierowana. Następnie wszystkie oferty reklamodawców są kierowane na rodzaj wirtualnej aukcji, która decyduje o kolejności ich wyświetlania. Na wynik aukcji wpływa przede wszystkim maksymalna stawka, jaką reklamodawca jest w stanie zapłacić za kliknięcie. Liczy się jednak również wynik jakości reklamy (np. trafność, jakość strony docelowej czy historia poprzednich kampanii dla danego konta). Wszystko to sprawia, że reklamowanie się w Google Ads, mimo iż dostępne dla każdego, wcale nie jest tak łatwe, jak mogłoby się wydawać. Ogromnym atutem platformy jest jednak to, że pozwala na uzyskanie bardzo dobrych rezultatów przy odpowiednich ustawieniach kampanii.

Google Ads daje też możliwość realizacji wielu różnych celów – pozwala np. zwiększać rozpoznawalność marki, budować jej wizerunek, kreować ruch na stronie lub przekładać się bezpośrednio na wzrost konwersji (np. sprzedaży). Wszystko to sprawia, że jest to świetne narzędzie dla każdej firmy, która szuka skutecznego sposobu na promocję. Nie bez powodu korzystają z niego zarówno drobni przedsiębiorcy, jak i wielkie światowe korporacje.

Wielką zaletą Google Ads na pewno jest dostępność. Każdy może założyć konto na platformie (lub po prostu zalogować się przez swoje konto Google) i przystąpić do tworzenia swojej pierwszej kampanii reklamowej. Trzeba jednak zaznaczyć, że cały proces ustawiania reklamy nie należy do najłatwiejszych. Dokładne postępowanie różni się w zależności od rodzaju wybranej kampanii i celów użytkownika. Poniżej znajdziesz przykładowy przebieg procesu tworzenia reklamy Google Ads. Jak zacząć i ustawić pierwszą kampanię?

1. Dopasowanie słów kluczowych

W pierwszej kolejności warto wybrać słowa kluczowe, na które kierowana będzie reklama. Są to sformułowania i hasła wpisywane w wyszukiwarkę Google przez jej użytkowników. Warto wykorzystać do tego Planer Słów Kluczowych, który pomoże wyszukać hasła związane z dowolną wpisaną frazą lub zdać się na specjalistę.

2. Wybór celu reklamy

Następnie możesz przystąpić do ustawienia reklamy. Po zalogowaniu się w Google Ads wybierz „Kampanie”, a następnie opcję „Nowa kampania”. Zostaniesz poproszony o wybór celu, jaki chcesz osiągnąć poprzez reklamę (np. więcej wizyt na stronie, więcej transakcji itp.). Wówczas algorytm automatycznie dopasuje ustawienia. Możesz również pominąć ten krok i samodzielnie dobrać parametry kampanii, dostosowując je do swoich potrzeb. Pamiętaj jednak, że CEL kampanii jest kluczowy!

3. Typ reklamy

Jeśli zdecydujesz się na zastosowanie własnych ustawień kampanii, będziesz mieć znacznie szersze pole wyboru funkcji i opcji. Po pierwsze kreator poprosi Cię o wybranie typu reklamy – ich listę wymieniliśmy wcześniej. Warto przy tym wiedzieć, że sieć reklamowa jest bardzo dobra do zwiększania świadomości marki, reklama produktowa pozwala zwiększać sprzedaż konkretnych towarów, a reklama tekstowa pozwala docierać bezpośrednio do osób poszukujących produktów lub usług takich jak Twoje. Po wyborze typu kampanii należy też wybrać rodzaj wyniku, jaki Cię interesuje (np. wizyty na stronie).

4. Kierowanie reklamy

W następnym kroku będzie mógł sprecyzować podstawowe dane swojej kampanii – między innymi jej nazwę czy datę rozpoczęcia i zakończenia. Kolejna jest sekcja kierowania (targetowania), dzięki której reklamodawca może zdecydować, komu pokażą się opłacone przez niego treści. Możliwości targetowania jest bardzo dużo. Kryteria obejmują między innymi lokalizację, języki, którymi posługują się użytkownicy czy konkretne grupy odbiorców. Warto zastanowić się zawczasu, jaka jest Twoja grupa docelowa i dopasować odpowiednio kryteria targetowania. Dzięki temu reklama będzie skuteczniejsza, bo trafi tylko do tych osób, które faktycznie mogą być zainteresowane ofertą.

5. Budżet

Kolejnym ważnym elementem jest ustalenie budżetu reklamy. Możesz wpisać dowolną kwotę, jaką jesteś w stanie przeznaczyć dziennie na realizację kampanii. Kwota ta może się wahać w zależności od dnia (np. jeśli ustawisz 10 zł, jednego dnia kampania może kosztować 14 zł, ale innego tylko 6 zł), ale w skali miesiąca na pewno nie przekroczy łącznego ustalonego przez Ciebie limitu. Następnie możesz samodzielnie ustawić, ile jesteś w stanie zapłacić za pojedyncze kliknięcie Twojej reklamy (lub też inne kryterium opłat). Możesz też zaufać algorytmom Google i zdecydować się na automatyczne ustalanie stawek, ale może to nie być korzystnym rozwiązaniem, szczególnie przy niewielkim budżecie. Dodatkową opcją jest ustalanie harmonogramu reklam – możesz wybrać, aby pojawiały się tylko w określonych dniach lub godzinach.

6. Grupy reklam

Poprzedni krok skutkuje założeniem kampanii w Google Ads. To jednak nie koniec! W ramach każdej kampanii można bowiem stworzyć jedną lub kilka grup reklam. Do każdej grupy reklam należy dodać co najmniej jedno słowo kluczowe. Dla każdej należy też ustalić stawkę domyślną. Co ważne, słowa kluczowe można wpisywać na różne sposoby. Np. zapisanie ich w nawiasie oznacza, że reklama będzie się wyświetlać tylko tym osobom, które wpiszą frazę w dokładnie takiej samej formie. Natomiast ujęcie ich w nawias kwadratowy uwzględni odmiany słów, ale nadal będzie wyświetlać reklamy tylko dla konkretnego, całego sformułowania (bez dodatkowych dopisków).

7. Tworzenie reklam

Kolejna część to tworzenie konkretnej kreacji dla każdej grupy reklam. Możesz w niej zdecydować, jak będą się prezentować treści promujące Twoją firmę. W przypadku kampanii tekstowych możesz wpisać nagłówek i opis treści reklamowej oraz sprawdzić na podglądzie, jak będzie wyglądać w wynikach wyszukiwania. Należy też podać adres strony, do której trafi użytkownik po kliknięciu. Dla każdej grupy możesz stworzyć wiele reklam. Jest to przydatne, jeśli chcesz np. badać, jakie treści radzą sobie lepiej z przyciąganiem użytkowników Internetu.

8. Rozszerzenia reklam

Dodatkowo można również uruchomić rozszerzenia reklam. Są to na przykład dodatkowe linki wraz z opisem, wymienione typy usług, numer telefonu, adres firmy itp. Tego typu elementy znacząco zwiększają „klikalność” reklam, dlatego ich dodanie może być dobrym wyborem. Możliwości są naprawdę szerokie!

9. Ustalenie stawek CPC

Zanim kampania będzie mogła zostać uruchomiona, trzeba jeszcze ustalić stawki CPC (Cost Per Click, czyli koszt za kliknięcie). Oznaczają one nie mniej, nie więcej, tylko kwotę, jaką jesteś w stanie zapłacić za to, że ktoś kliknie Twoją reklamę, przenosząc się do wskazanej strony internetowej. Należy wybrać „Słowa kluczowe” i dostosować stawkę „Max CPC”. Warto przy tym sugerować się danymi na temat średnich stawek dostępnymi w Planerze Słów kluczowych. Zbyt niskie kwoty sprawią bowiem, że Twoja reklama nie będzie wystarczająco widoczna. Zbyt wysokie szybko wyczerpią natomiast budżet. Dlatego znalezienie „złotego środka” jest bardzo ważne.

10. Weryfikacja i zmiany

Na pierwsze wyświetlenia reklam z ustalonych kampanii zwykle trzeba poczekać około doby. Później warto zacząć monitorować wyniki i odpowiednio dostosowywać ustawienia. Skuteczne reklamy w Google Ads często wymagają zmian oraz stosowania metody prób i błędów. Powinny być również stale nadzorowane. Warto sprawdzać, czy budżet i stawki są odpowiednio dobrane, ile kliknięć generują reklamy, jak często się wyświetlają itd. Najlepiej testować różne ustawienia i porównywać ich skuteczność. Tak naprawdę Google Ads to ciągła praca polegająca na doskonaleniu kampanii – szczególnie jeśli zależy Ci na maksymalnych efektach przy rozsądnych kosztach.

Nie da się ukryć, że dodawanie i optymalizowanie kampanii reklamowych Google to dość skomplikowane zajęcie. Sam panel Google Ads jest dość skomplikowany, a ogrom możliwości i nierzadko zupełnie nieznanych reklamodawcy terminów może przytłoczyć. Jeśli dysponujesz czasem i chcesz się uczyć, możesz bez problemu eksperymentować na niewielkich stawkach i po pewnym czasie wyrobić schematy pozwalające na dość skuteczne reklamowanie swojego biznesu. 

Nie każdy jednak chce lub jest w stanie opanować w zadowalającym stopniu obsługę Google Ads. Jak zacząć zatem promocją, by upewnić się, że od razu przyniesie w miarę zadowalające rezultaty? Wielu przedsiębiorców wybiera profesjonalne wsparcie, na przykład w postaci agencji digital marketingu. Takie rozwiązanie ma oczywiście swoje zalety – jest to oszczędność czasu, a w dłuższej perspektywie często również pieniędzy. Dobra agencja pomoże twojemu biznesowi zdobyć widoczność i przekuć kampanie Google Ads w wymierne korzyści . Obsługa agencji może być jednak również za droga dla początkującego przedsiębiorcy. Na szczęście istnieje jeszcze inne rozwiązanie.

Automatyczna optymalizacja Google Ads

Zamiast zastanawiać się jak korzystać z Google Ads, jak zacząć reklamę i jak okiełznać wszelkie dostępne możliwości prowadzenia kampanii, możesz zaufać specjalistom. Nie musi to być jednak agencja. Dostępne są już na rynku rozwiązania, które pozwalają na automatyzację optymalizacji kampanii. Przykładem jest VCM (Verseo Campaign Manager) – system oparty na zaawansowanych, samouczących się algorytmach, które dbają o maksymalną skuteczność reklam niezależnie od ich budżetu. To rozwiązanie, które eliminuje konieczność zapoznawania się ze wszystkimi funkcjami Google Ads i przeprowadzania samodzielnych eksperymentów. Jednocześnie jest znacznie tańsze od współpracy z agencją i ma formę abonamentu, z którego można zrezygnować w każdej chwili.

Automatyczna optymalizacja reklam jest stworzona z myślą o niewielkich i początkujących biznesach, ponieważ pozwala do maksimum wykorzystać niewielki budżet na reklamy. Automatycznie dobiera ustawienia, by zapewnić najlepsze efekty. W początkowej fazie system jest nadzorowany przez fachowca, który sprawdza prawidłowość jego działania. Reklamodawca regularnie otrzymuje natomiast przejrzyste raporty podsumowujące działalność algorytmu i osiągnięte przez niego efekty. Co więcej, wszystko odbywa się online, a obsługa systemu jest bardzo prosta.

Zastanawiasz się, jak korzystać z Google Ads? Jak zacząć czerpać z możliwości reklamy w internecie? To wcale nie musi być trudne! Warto zaufać nowoczesnym rozwiązaniom, które wykonają najcięższą pracę za Ciebie i pozwolą cieszyć się świetnymi rezultatami!

Adbook 2022

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

(wymagane, ale nie będzie opublikowane)