Marketing internetowy a tradycyjny – jakie dają możliwości

Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Brak komentarzy
Marketing internetowy a tradycyjny
maciej popiołek

Często wybierając strategię odpowiednią dla naszego biznesu, stajemy przed dylematem: marketing internetowy a tradycyjny. Co lepsze? Co wybrać? W co zainwestować? Czy łączyć kanały? Czy w obecnych czasach marketing tradycyjny w ogóle ma jeszcze sens? Gdyż poruszając się po złożonym marketingowym świecie, widać wyraźnie, że technologia odgrywa coraz większą rolę w strategiach i kampaniach. Właśnie te kwestie poruszymy w tym artykule.

Marketing internetowy a tradycyjny – co warto wiedzieć

Marketing internetowy rozumiemy jako osiąganie celów marketingowych za pośrednictwem urządzeń elektronicznych i internetu. Jednym słowem – technologii. W praktyce digital marketing koncentruje się na zarządzaniu różnymi formami obecności w Internecie, takimi jak strony firmowe, wyszukiwarki, aplikacje mobilne i media społecznościowe, które są zintegrowane z różnymi technikami komunikacji online. Digital marketing możemy podzielić m.in. na marketing w wyszukiwarkach, marketing treści, marketing w mediach społecznościowych i marketing e-mailowy. 

Po odkryciu szerokiego zakresu korzyści marketingu internetowego w promowaniu produktów i usług w Internecie, szybko znalazł wielu zwolenników. Czy marketing internetowy sprawdzi się w każdej firmie i branży? Tak. Marketing internetowy może działać w każdej firmie w dowolnej branży. Niezależnie od tego, co sprzedaje dana firma, digital marketing polega na budowaniu buyer personas w celu określenia potrzeb odbiorców i tworzeniu wartościowych treści online. Nie oznacza to jednak, że wszystkie firmy powinny wdrażać strategię marketingu cyfrowego w ten sam sposób. Sukces w marketingu internetowym wymaga wybrania odpowiedniego zestawu strategii, które obejmują szereg różnych środków, aby móc ustalić i kontrolować założone cele we wszystkich kanałach. 

Pomimo popularności urządzeń cyfrowych, które pomagają nam w wyborze produktów, rozrywki i pracy, nadal dużo czasu spędzamy w świecie rzeczywistym, dlatego integracja z mediami tradycyjnymi pozostaje ważna w wielu sektorach. Jak działa marketing tradycyjny? Tradycyjny marketing ma na celu dotarcie do odbiorców za pomocą kanałów marketingu offline. Typowe przykłady tradycyjnego marketingu obejmują telewizję, radio, billboardy, media drukowane, telefon, pocztę bezpośrednią itp. Specjaliści ds. marketingu mogą wykorzystywać tradycyjny marketing do nawiązania kontaktu z odbiorcami w fizycznych lokalizacjach. Zazwyczaj umieszczają materiały marketingowe w miejscach, w których ich odbiorcy mają szansę je zobaczyć, usłyszeć lub wejść z nimi w interakcję. 

Czy marketing tradycyjny jest dla Twojej firmy? To zależy, jakie masz założenia biznesowe. Jeśli jednym z Twoich celów jest odwołanie się do lokalnej publiczności, to tradycyjne działania marketingowe skutecznie wzbudzają zainteresowanie i mogą pomóc Ci nawiązać więź oraz sprawić, że będziesz bardziej rozpoznawalny dla członków danej społeczności. A to tylko jedna z zalet marketingu tradycyjnego. Jak jeszcze możesz wykorzystać tradycyjne formy promocji? Dowiesz się tego z kolejnych części artykułu.

Czy marketing tradycyjny wciąż ma sens?

Będąc świadomym wszystkich zalet, które niesie ze sobą marketing internetowy, niejeden zastanawia się, czy marketing tradycyjny ma jeszcze rację bytu. Czy jest jeszcze coś, czego nie daje nam digital marketing, a oferuje marketing tradycyjny? Jakie korzyści płyną z wykorzystywania tradycyjnych form promocji? Poniżej kilka innych powodów, dla których nie warto rezygnować z tradycyjnego marketingu:

1. Brak opcji blokowania

Reklamy radiowe i telewizyjne odtwarzane są kilka razy dziennie, przypominając odbiorcom o istnieniu Twojej firmy. A widzom/słuchaczom trudniej przed nimi uciec. W digital marketingu odbiorcy mają większe pole manewru w kwestii wyboru reklamy. Użytkownicy mogą blokować reklamy, klikając „nie chcę oglądać tej reklamy” na platformach społecznościowych. Mogą także pomijać reklamy, zanim zaczną się odtwarzać filmy z YouTube czy stosować narzędzia blokujące, jak Adblock.

2. Szansa na zdobycie lokalnej publiczności

Dla każdej firmy, która chce zdobyć lokalną klientelę, idealna może okazać się tradycyjna strategia marketingowa. Dzisiejsi konsumenci bardziej niż kiedykolwiek polegają na relacjach. Szukają i chętnie wspierają lokalne firmy. W związku z tym, że potencjalny klient jest na wyciągnięcie ręki, warto, aby firmy przyciągały uwagę za pomocą ulotek, broszur i billboardów, zamiast konkurować o przestrzeń online. Kiedy docelową grupą klientów są lokalni konsumenci, reklama w lokalnym radiu może okazać się najlepszym rozwiązaniem.

3. Bazowanie na tym, co znane

Tradycyjny marketing istnieje znacznie dłużej niż internetowy. W związku z tym, cieszy się większym zaufaniem konsumentów. Starsi konsumenci są już przyzwyczajeni do tradycyjnych metod promocji i takiej formie ufają. Łatwiej do nich dotrzeć w ten sposób.

4. Dotarcie do mas

Nie każdy, kto może być potencjalnie zainteresowany Twoim produktem lub usługą, ma dostęp do Internetu lub lubi dokonywać transakcji za jego pośrednictwem. Tradycyjne formy promocji są dostępne dla prawie każdego na świecie. Wykorzystując marketing tradycyjny zasięg twojej firmy rośnie daleko poza internet – od czasopism i gazet, po radio i telewizję, która jest nadal głównym wyborem wielu konsumentów. Dzięki mediom możesz trafić do mas.

Nowoczesne metody marketingowe w dużej mierze obracają się wokół mediów społecznościowych i internetu i docierają do całego pokolenia konsumentów obeznanych z komputerami. Tradycyjny marketing natomiast ma możliwość dotarcia do zakamarków, w których dostęp lub zaufanie do internetu jest ograniczone. To, w połączeniu z faktem, że osoby starsze, które wciąż stanowią część bazy klientów i są bardziej zaznajomione z tradycyjnymi metodami marketingowymi, sprawiają, że marketing tradycyjny nadal ma rację bytu.

Przewaga marketingu internetowego nad marketingiem tradycyjnym

Marketing internetowy nieodwołalnie zmienił rynek konsumencki, zaproponował nowe możliwości oraz rozwiązania. Oto czego możesz oczekiwać, decydując się na marketing internetowy:

1. Daje się zmierzyć

Powodzenie lub niepowodzenie kampanii online można łatwo ustalić. W marketingu digital mamy do dyspozycji wiele różnych narzędzi analitycznych. Google Analytics czy Google Planner zapewniają wgląd w kampanię reklamową. Każdy błąd może zostać od razu poprawiony, a zmiany można szybko wprowadzić. Istnieje także możliwość mierzenia ruchu przychodzącego, współczynnika odrzuceń, współczynnika konwersji i wyświetlenia kampanii. Digital marketing pozwala także na błyskawiczne rozwiązanie problemów klientów, gdyż istnieje przestrzeń na dwustronna komunikację – słyszymy głos publiczności i jej opodowidamy.

2. Wpływa na rozwój marki

Firmy mogą wykorzystywać obecność online do budowania marki i reputacji. Dobrze rozwinięta strona internetowa, blog z wartościowymi i przydatnymi artykułami, wysoce interaktywny kanał mediów społecznościowych to tylko niektóre ze sposobów, dzięki którym firma może budować swoją markę i rozpoznawalność na rynku.

3. Trafia do wybranych

Marketing internetowy umożliwia ukierunkowane kampanie, w których reklamy są prezentowane klientom w oparciu o ich preferencje. Platformy społecznościowe posiadają bardzo inteligentny algorytm, który bada i zestawia preferencje użytkowników. W rezultacie kampanie reklamowe są wyświetlane tylko użytkownikom o określonym profilu. Pomaga to zwiększyć prawdopodobieństwo sprzedaży, a także dodatkowo obniżyć koszty marketingu. Dzięki precyzyjnemu targetowaniu możesz też trafiać do odbiorców lokalnych – np. dzięki reklamom w mapach Google.

4. Pomaga zaoszczędzić

Jedną z największych zalet marketingu internetowego jest to, że pomaga zaoszczędzić pieniądze i pozyskiwać więcej leadów. Małym i średnim biznesom trudno jest konkurować z większymi firmami, gdyż dysponują one środkami finansowymi, które mogą przeznaczyć na reklamy telewizyjne i spoty radiowe. Marketing internetowy to stosunkowo niedrogi sposób na reklamowanie swojej firmy potencjalnym konsumentom. Najważniejszym kosztem marketingu internetowego jest czas. Wdrożenie strategii i opracowanie wynik tych strategii może zająć trochę czasu. Rezultaty są jednak warte zainwestowania Twojego czasu. 
Doskonałym podsumowaniem zalet marketingu internetowego jest nasze narzędzie VCM. Pozwala Ono prowadzić kampanie w Google Ads w prosty sposób, powierzając optymalizację algorytmom, które zadbają o dotarcie do odpowiednich użytkowników, w odpowiednim czasie i miejscu.

Kiedy stosować marketing internetowy, a kiedy tradycyjny?

Dokonując porównania: marketing internetowy a marketing tradycyjny, staraliśmy się pokazać, że obie formy promocji mogą być dla Ciebie korzystne. Wybierając strategię marketingową, weź pod uwagę następujące elementy:

Grupę docelową:

W przypadku, gdy Twój produkt lub usługa jest skierowana do osób w wieku do 30 lat, marketing internetowy może okazać się najlepszym rozwiązaniem. Jeśli jest przeznaczona dla starszych odbiorców, bardziej pomocne mogą być tradycyjne formy reklamy. Tak samo jak w przypadku lokalnych konsumentów, a nawet masowej publiczności.

Czas i zaangażowani

Niewątpliwie marketing internetowy wymaga czasu i zaangażowania. Jeśli masz czas na publikowanie i interakcję w sieciach społecznościowych, a także na ocenę swoich strategii poprawianie ewentualnych błędów w czasie rzeczywistym, możesz wejść w świat digital.

Środki finansowe i etap rozwoju firm

Wiele zależy od budżetu, którym dysponujesz. Jeśli masz projekt, który jeszcze jako tako nie wystartował, masz już stronę internetową, ale nie masz zbyt dużego budżetu na reklamę, to warto pomyśleć o marketingu internetowym. W przypadku, gdy masz wystarczającą ilość pieniędzy (jak wiadomo – spoty reklamowe w telewizji i radiu do tanich nie należą) i już wyrobiłeś sobie pewną renomę na rynku, to może już czas zainwestować w media masowe.

Marketing internetowy a tradycyjny – czy musisz wybierać?

Jednym z głównych celów każdej firmy jest oczywiście rozwój oraz utrzymanie silnej i lojalnej bazy klientów. Kluczowym czynnikiem w osiągnięciu tego celu jest promocja produktów i usług firmy poprzez reklamę. Można to zrobić za pomocą nowszych strategii digital marketingu, a także za pomocą ugruntowanych i bardziej tradycyjnych metod marketingowych. Zatem gdy pojawia się dylemat: marketing internetowy a tradycyjny – co wybrać? Teraz już wiesz, że nie musisz wybierać. Żadna z tych opcji marketingowych nie jest lepsza od drugiej. W rzeczywistości wysoce skuteczne strategie marketingowe wykorzystują zarówno marketing tradycyjny, jak i internetowy w tym samym ekosystemie, a nie jako dwa oddzielne kanały. Razem mogą stworzyć bardziej spersonalizowane doświadczenie dla konsumenta.

Co to jest marketing 360 stopni?

Marketing 360° to proces działań, który wykorzystuje wszystkie dostępne media, kanały i punkty styczności z konsumentami. Jest to szeroka i holistyczna strategia marketingowa obejmująca działanie na stronie internetowej, SEO, PPC, e-mail marketing, media społecznościowe, public relations, relacje w sklepach i tradycyjne formy reklamy. Komunikaty marketingowe mogą być przekazywane za pomocą telewizji, radia oraz prasy. Planując strategię marketingu 360°, ważne jest, aby myśleć holistycznie o ścieżce klienta i wszystkich miejscach, w których użytkownicy wchodzą w interakcję z daną marką. Dogłębne zrozumienie tego, gdzie angażują się klienci, pomoże również w zbieraniu danych o klientach, a także utwierdzi w przekonaniu, że kanały zostały odpowiednio zaprojektowane – tak, aby ze sobą nie kolidowały, a dopełniały się.

Podsumowanie

Jeśli chcesz dotrzeć do określonej grupy ludzi, gdziekolwiek się znajduje, przy jednoczesnym utrzymaniu niskich kosztów, wybierz digital marketing. Umożliwi to również natychmiastowe zebranie cennych informacji o odbiorcach, dzięki czemu będziesz mógł tworzyć jeszcze skuteczniejsze kampanie marketingowe. Pamiętaj jednak, że wciąż istnieje tradycyjny marketing. Jeśli chcesz dotrzeć do starszych odbiorców lub odbiorców lokalnych, tradycyjne metody marketingowe mogą być bardziej produktywne i sprawdzić się lepiej niż metody marketingu internetowego. Chociaż tradycyjne formy promocji mogą wydawać się przestarzałe, to w rzeczywistości pozostały z nami z jakiegoś powodu. Rozważając, która strategia marketingowa jest najlepsza dla Twojej firmy, weź pod uwagę  swoich odbiorców, skąd czerpią informacje i wykorzystaj je do podjęcia decyzji. Rozmyślając nad tradycyjnym marketingiem oraz marketingiem internetowym, miej na uwadze, że nie jest prawdą to, że jeden jest lepszy od drugiego. Każdą formę promocji trzeba rozpatrywać indywidualnie. Aby wybrać najlepszą strategię marketingową dla siebie, musisz w pełni rozumieć swoją firmę i potencjalnych odbiorców. Pamiętaj, że zawsze możesz zdecydować się na marketing tradycyjny i marketing internetowy.

Adbook 2022

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

(wymagane, ale nie będzie opublikowane)