Spis treści
Google Ads (do 2018 r. znany jako AdWords) to system reklamowy od najczęściej używanej wyszukiwarki internetowej świata. Umożliwia on wyświetlanie między innymi linków sponsorowanych, bannerów reklamowych na stronach czy reklam wideo. Co powinieneś wiedzieć o tym systemie i dlaczego warto z niego korzystać? Poznaj podstawy Google Ads!
Google Ads – najważniejsze informacje
Google to współcześnie już nie tylko wyszukiwarka, ale ogromna korporacja, która zrzesza wiele różnorodnych usług. Jedną z nich jest Ads – wcześniej znana jako AdWords. To jedna z najpopularniejszych platform reklamowych świata. Korzysta z niej większość istniejących współcześnie firm. Co istotne, są to zarówno niewielkie lokalne biznesy, jak i największe międzynarodowe korporacje. Google Ads sprawdza się w każdym z tych przypadków i każdemu reklamodawcy, niezależnie od budżetu, jest w stanie zapewnić satysfakcjonujące wyniki.
Jak działa Google Ads? Na to pytanie nie da się odpowiedzieć jednoznacznie, ponieważ serwis umożliwia wykupienie różnych rodzajów reklam. Wyświetlają się one między innymi w wyszukiwarce czy serwisie YouTube, a także rozmaitych stronach internetowych, pomagając osiągać różne cele. Istotne jest to, że z Google Ads może korzystać w zasadzie każdy, dostosowując budżet reklamowy do swoich potrzeb.
Ile kosztuje reklama w Google Ads?
Na reklamę w Google Ads można wydawać miliony, ale da się z niej również efektywnie korzystać za zaledwie kilka złotych dziennie. Jedną z bardzo dużych zalet systemu jest możliwość skalowania i samodzielnego ustalania stawek za promocję. Dla większości produktów stosuje on bardzo korzystny system rozliczenia „za kliknięcie” (CPC, czyli cost per click). Oznacza to, że reklamodawca płaci tylko wtedy, jeśli użytkownik naciśnie link czy banner i zostanie przekierowany na wskazaną stronę. W tym momencie nie liczy się więc, ile osób zobaczy reklamę, a ile wejdzie z nią w interakcję.
Jakie jeszcze pojęcia dotyczące płatności warto poznać, zanim omówimy podstawy Google Ads? To między innymi:
- CPM (cost per mille) – płatność za 1000 wyświetleń (nie kliknięć) stosowana przy niektórych typach reklamy;
- CPV (cost per video) – płatność za obejrzenie reklamy video (w YouTube);
- CTR (click through rate) – stosunek między liczbą wyświetleń reklamy, a kliknięć mierzony w procentach; np. CTR 20% mówi o tym, że ze 100 osób, które zobaczyły reklamę, kliknęło ją 20;
- konwersja – działanie, które jest zasadniczym celem publikacji reklamy – np. zakup, zapis do newslettera, złożenie zapytania ofertowego, ściągnięcie pliku itp.;
- współczynnik konwersji – liczony jest w oparciu o liczbę konwersji podzieloną przez liczbę interakcji z reklamą.
Ile kosztuje reklama? Pojedyncze kliknięcie może kosztować zarówno kilkanaście groszy, jak i kilkadziesiąt złotych. Wszystko zależy od stawek ustalonych przez reklamodawcę (lub dobranych automatycznie, jeśli zostanie wybrana taka opcja) i konkurencyjności danego słowa kluczowego. Reklamy konkurujące o tę samą przestrzeń biorą bowiem udział w rodzaju licytacji – w najbardziej widocznych miejscach i najczęściej są wyświetlane te najdroższe. Jeśli natomiast konkurencja jest duża, a reklamodawca ustawi zbyt niską stawkę, jego reklama może się w ogóle nie wyświetlać.
Rodzaje kampanii Google Ads i ich cele
Omawiając podstawy Google Ads, należy koniecznie wskazać różnice pomiędzy różnymi typami kampanii. Można je podzielić ze względu na różne kryteria, na przykład miejsce wyświetlania. Wówczas należy wyróżnić reklamy:
- w sieci wyszukiwania – wyświetlane w wynikach wyszukiwania Google i partnerów,
- w sieci reklamowej – wyświetlane na stronach internetowych udostępniających Google powierzchnie reklamowe, a także w Gmailu i aplikacjach mobilnych,
- w sieci Zakupy Google – w zakładce Zakupy, a także w wynikach wyszukiwania jako reklamy produktowe,
- wideo – wyświetlane w serwisie YouTube.
Ponadto można je podzielić ze względu na typy contentu. Są to:
- reklama tekstowa (np. linki sponsorowane w wyszukiwarce),
- reklama graficzna (np. bannery),
- reklama wideo.
Wybór rodzaju reklamy i miejsca jej publikacji jest bardzo ważny, ponieważ od tego w znacznej mierze zależy, jakie cele da się dzięki niej osiągnąć. Np. reklamy graficzne sprawdzają się najlepiej w zwiększaniu świadomości marki oraz w remarketingu, a reklamy produktowe bezpośrednio przekładają się na sprzedaż określonych towarów.
Ustawiając swoją kampanię w Google Ads, użytkownik może wybrać, jaki cel chce osiągnąć. Dostępne są:
- sprzedaż,
- potencjalni klienci,
- ruch w witrynie,
- rozważanie zakupu produktu danej marki,
- świadomość i zasięg marki,
- reklama aplikacji.
Ta różnorodność sprawia, że narzędzie sprawdza się świetnie dla małych i dużych firm. Pomaga zarówno nowym graczom na rynku, jak i uznanym markom w walce o pozycję na rynku.
Google Ads – targetowanie i słowa kluczowe
W jaki sposób reklamy Google Ads trafiają do odpowiednich odbiorców? Dzięki targetowaniu i słowom kluczowym. To właśnie to sprawia, że reklamodawca może precyzyjnie ustalić, kto zobaczy jego przekaz. Między innymi dlatego reklama w internecie okazuje się znacznie skuteczniejsza niż jej bardziej tradycyjne formy – np. spoty radiowe i telewizyjne czy billboardy.
Czym jest targetowanie? To ustalanie kryteriów, jakie muszą spełnić użytkownicy, aby wyświetliła im się Twoja reklama. Chodzi tu między innymi o lokalizację czy zainteresowania. Do tej kategorii można zaliczyć również dobór słów kluczowych. Aby poznać podstawy Google Ads, z całą pewnością powinieneś się dowiedzieć czegoś na ten temat.
1. Słowa kluczowe
Słowa kluczowe to podstawowe kryterium targetowania, stosowane w znacznej mierze przy reklamach tekstowych, a także reklamach produktowych. Przy ustawianiu reklamy dobiera się określone frazy wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę. Oznacza to, że reklama wyświetli się tylko tym, którzy wpiszą wybrany przez Ciebie zlepek słów (np. „pizzeria Wrocław” lub „tanie loty”). Ma to ogromne znaczenie dla skuteczności kampanii. Każdą reklamę można targetować tylko na jedno słowo kluczowe lub też na ich zestaw. W ich doborze pomaga Planer Słów Kluczowych dostępny z panelu Google Ads.
2. Lokalizacja
Innym popularnym sposobem na targetowanie reklam jest lokalizacja. W końcu jeśli prowadzisz lokalny biznes, nie ma potrzeby, aby Twoje reklamy wyświetlały się ludziom z całej Polski. Możesz wybrać np. województwo, konkretne kraje, albo tylko duże miasta. Reklamę można nawet zawęzić do konkretnej dzielnicy albo tylko jej części. Z lokalizacji bardzo łatwo można też wykluczać pewne miejsca (np. całe województwo małopolskie bez Krakowa). Co więcej, można targetować je na wszystkie osoby przebywające w tej lokalizacji, ale też np. tylko na takie, które często się w niej pojawiają.
3. Demografia
Bardzo ważne może być też targetowanie po cechach demograficznych – np. płci czy wieku. W ramach tych ustawień istnieje także możliwość wyboru rodziców lub odbiorców bezdzietnych. Co więcej, istnieje również możliwość targetowania ze względu na określone wydarzenia w życiu (np. ślub czy narodziny dziecka).
4. Zainteresowania
Google wie o swoich użytkownikach bardzo dużo, dlatego reklamy można kierować również ze względu na zainteresowania. Możesz wybrać np. tylko osoby interesujące się wędkarstwem. Ta kategoria dotyczy jednak nie tylko hobby, ale również zwyczajów – np. odwiedzanych stron, zainstalowanych aplikacji, czy miejsc, w których bywa dany użytkownik.
5. Interakcje z Twoją marką
Ważna opcja targetowania dotyczy również interakcji z marką. Można na przykład kierować reklamy do użytkowników, którzy korzystali z Twojej witryny (remarketing). Co więcej, możliwe jest też kierowanie reklamy do użytkowników o profilach podobnych do osób, które już zaliczają się do Twoich klientów.
Podstawy Google Ads – jak zacząć reklamować firmę?
Szerokie możliwości sprawiają, że właściwie wykorzystany system Google Ads może przynosić świetne rezultaty. Sprawiają jednak również, że dla początkujących użytkowników ustawienie skutecznej kampanii może być bardzo trudne. Aby rozpocząć reklamę, należy się zalogować (np. z użyciem konta Google) i przejść do kreatora. Prowadzi on reklamodawcę krok po kroku przez wszystkie ustawienia potrzebne do uruchomienia kampanii. Kreator jest przejrzysty, ale też bardzo szczegółowy, a niemal na każdym kroku użytkownika czekają trudne wybory i dodatkowe opcje. Podjęcie niewłaściwych decyzji może skutkować natomiast albo bardzo słabymi wynikami reklamy, albo zbyt szybkim wyczerpaniem budżetu. To właśnie dlatego wiele osób bez wiedzy marketingowej decyduje się powierzyć te kwestie specjalistom.
Z drugiej jednak strony, opieka fachowca (np. agencji) zwykle jest dość droga. Nie każdą firmę stać na to rozwiązanie. Dla takich reklamodawców przeznaczony jest VCM (Verseo Campaign Manager) – automatyczny menedżer reklam, który sam dostosowuje ich parametry. Dzięki samouczącym się algorytmom usługa zapewnia najlepsze możliwe wykorzystanie budżetu. Jest przeznaczona przede wszystkim dla mniejszych firm, które dysponują ograniczonymi funduszami. Praca algorytmów jest na początkowym etapie nadzorowana przez eksperta, aby zapewnić ich prawidłowe działanie. Cała usługa jest natomiast dostępna w formie abonamentu, z którego można zrezygnować w dowolnej chwili. To świetne rozwiązanie dla tych, którzy nie czują się na siłach, by samodzielnie tworzyć skuteczne kampanie Google Ads lub nie mają czasu uczyć się o tym narzędziu.