Tanie kampanie w Google

Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Brak komentarzy
tanie kampanie w google
maciej popiołek

Fenomen narzędzia reklamowego Google (Google Ads, dawniej AdWords), polega między innymi na przystępności. Może z niego korzystać w zasadzie każdy, a uzyskanie zadowalającej skuteczności jest możliwe nawet przy niewielkich budżetach. Na czym polegają tanie kampanie w Google i jak zadbać o uzyskanie wymiernych korzyści niezależnie od nakładów na reklamę?

Kampanie w Google – na czym to polega?

Poprzez kampanie w Google najczęściej rozumie się tzw. reklamy tekstowe lub sponsorowane wyniki wyszukiwania. Są one wyświetlane na stronie wyników wyszukiwania Google – najczęściej zarówno na samej górze, ponad tzw. wynikami organicznymi, jak i pomiędzy nimi. To niejako droga na skróty na szczyt listy wyników. Zamiast żmudnego pozycjonowania wystarczy odpowiednio ustawiona kampania Google, by to właśnie link do Twojej strony pokazał się użytkownikowi wyszukiwarki jako pierwszy.

Google Ads, czyli narzędzie reklamowe od potentata technologicznego, daje jednak znacznie więcej możliwości. Można dzięki niemu reklamować się na różnych stronach internetowych, które udostępniają przestrzeń np. na banery, a także w serwisie YouTube. Bezpośrednio w wyszukiwarce można też umieszczać reklamy produktowe pojawiające się na samej górze strony z wynikami i kierujące do konkretnego towaru w sklepie internetowym.

Reklama w Google – szerokie możliwości

Możliwości reklamowych jest wiele, co pomaga osiągać rozmaite cele – zwiększać ruch na stronie i sprzedaż, zachęcać do instalowania konkretnej aplikacji czy zapisów do newslettera, a także zwiększać świadomość marki wśród konsumentów czy przyciągać do niej nowych klientów. Charakterystyczna dla Google Ads jest też mnogość opcji targetowania (kierowania reklam). To szereg opcji pozwalających zdecydować, jacy użytkownicy zobaczą Twój przekaz.

To właśnie między innymi dzięki targetowaniu tanie kampanie w Google mogą być tak skuteczne. Odpowiedni dobór opcji pozwala bowiem skierować reklamę tylko do ścisłej grupy docelowej zainteresowanej daną ofertą. Jakie kryteria można zastosować?

  • Słowa kluczowe to podstawowy sposób na targetowanie. Reklamy wyświetlają się tylko osobom, które wpiszą wyszukiwarkę konkretne słowa czy frazy. Dodatkowe opcje pozwalają zdecydować, czy dotyczy to tylko wyrażeń w ich dokładnym brzmieniu, czy też odmian i różnych kombinacji.
  • Lokalizacja użytkownika to kolejne ważne kryterium. Jeśli prowadzisz lokalny biznes, możesz kierować swoje reklamy tylko do osób mieszkających lub przebywających aktualnie w danej lokalizacji – np. mieście czy dzielnicy. Możesz też wybierać szerokie obszary geograficzne z uwzględnieniem wykluczeń (np. cała Polska z wyjątkiem największych miast).
  • Dane demograficzne to kolejne istotne kryterium. Być może sprzedajesz produkt kierowany do młodych rodziców, albo oferujesz usługę dla kobiet po 60. roku życia. Reklamy Google można targetować również ze względu na rozmaite wydarzenia w życiu, jak ślub czy narodziny dziecka!
  • Nie mniej przydatne mogą się okazać zainteresowania użytkowników. Chodzi tu nie tylko o hobby, ale też np. zwyczaje dotyczące tego, gdzie bywają, z jakich aplikacji korzystają i jakie witryny internetowe odwiedzają.
  • Reklamy w Google można ponadto targetować na osoby, które już wcześniej wchodziły w interakcje z Twoją marką – np. odwiedziły jej stronę internetową.

Precyzyjne targetowanie w znacznej mierze sprawia, że tanie kampanie w Google bywają tak skuteczne. Odpowiedni dobór kryteriów jest jednak kluczowy – zbyt szerokie mogą skutkować szybkim wyczerpaniem budżetu, a zbyt wąskie sprawić, że reklama będzie się wyświetlać niewielu osobom. Wytyczne muszą też być ściśle skorelowane z celem danych działań reklamowych.

Tania reklama internetowa – elastyczne stawki

Reklama w Google to zasadniczo tania reklama internetowa dzięki elastycznym i samodzielnie ustalanym stawkom. Nie bez znaczenia jest też sposób naliczania opłat – najczęściej za kliknięcie, czyli CPC (cost per click). Oznacza to, że Twoją reklamę może zobaczyć nieskończona ilość osób, ale jeśli nikt jej nie kliknie, nie zapłacisz ani grosza. To bardzo korzystne rozwiązanie z punktu widzenia reklamodawcy, ponieważ kliknięcie przekierowuje na wskazaną przez niego stronę – zazwyczaj z konkretną ofertą. Dlatego też daje znacznie większą szansę na tzw. konwersję, czyli dokonanie czynności, która jest celem reklamy (np. zakupu).

Ile kosztuje pojedyncze kliknięcie reklamy? Zasadniczo zależy to od reklamodawcy. Może sam zdecydować, ile jest w stanie zapłacić – teoretycznie może to być nawet jeden grosz. Tak tania reklama internetowa zwykle jest jednak nieskuteczna ze względu na dużą konkurencyjność. Warto więc przyjrzeć się temu, jak działa system ustalania stawek za kliknięcie.

Maksymalną stawkę określa reklamodawca. Po uruchomieniu kampanii jego reklama trafia na rodzaj wirtualnej aukcji, na której znajdują się również inni reklamodawcy chcący pojawić się w tej samej przestrzeni. Ten, kto jest w stanie zapłacić najwięcej, wygrywa – jego reklama będzie się pojawiać najczęściej i w najlepszych miejscach. Jeśli stawka będzie zbyt niska, reklama może się wcale nie pojawić. Plus jest jednak taki, że reklamodawca nic wówczas nie traci (poza czasem), ponieważ płatności nie są naliczane. 

Nie mniej jednak warto postarać się o odpowiednie dopasowanie stawek. Ich wysokość zależy od konkurencyjności słów kluczowych. Bardzo ogólne frazy (np. „buty”) będą bardzo konkurencyjne, ale te dłuższe i bardziej szczegółowe (np. „botki skórzane czarne za kostkę”) już zdecydowanie mniej. W dodatku frazom ogólnym często nie towarzyszy intencja zakupowa, a tym bardziej sprecyzowanym, już tak! Skąd wiadomo, jaką stawkę ustalić? Pomagają w tym między innymi narzędzia Google, chociażby Planer Słów Kluczowych. Umożliwia on wyszukiwanie fraz powiązanych z wpisaną, a przy każdej pokazuje średnią stawkę CPC (w formie „widełek”). Dzięki temu można łatwo sprawdzić, na co Cię stać. Nie bez znaczenia są też funkcje analityczne Google Ads. Po uruchomieniu kampanii możesz przeanalizować dane na temat wyświetleń i „klikalności” reklamy i dzięki temu dostosować niezbędne ustawienia – zarówno stawkę, jak i np. kryteria targetowania. Dzięki temu nawet tanie kampanie w Google mogą być skuteczne. Wymaga to jednak trzymania ręki na pulsie i nierzadko badania różnych rozwiązań.

Darmowa reklama w Google – czy to możliwe?

Czy darmowa reklama w Google jest możliwa? Za pośrednictwem panelu Ads raczej nie. Jak już wspomniano, stawki za kliknięcie można ustawić na 1 grosz, co stanowi minimalny koszt, ale w większości przypadków taka reklama po prostu nie będzie się wyświetlać. Istnieją jednak inne metody, które mogą pomóc w promocji firmy bez konieczności ponoszenia dodatkowych wydatków.

Każdy może na przykład stworzyć wizytówkę firmy w Mapach Google. Jest to bezpłatne, a pozwala potencjalnym klientom Cię odnaleźć. Wiele osób korzysta z map, by np. znaleźć usługi w pobliżu miejsca, w którym się znajdują, dlatego może to być bardzo pomocne. Dodatkowo w wizytówce możesz zamieścić wiele przydatnych informacji – takich jak godziny otwarcia, cennik czy menu. Tym samym jest to darmowa reklama w Google dla Twojej firmy! Wizytówka pozwala też na zbieranie opinii i odpisywanie na nie, dlatego warto monitorować aktywność użytkowników.

Teoretycznie darmowym sposobem na promocję jest też pozycjonowanie. Działaniami SEO pozwalającymi poprawić pozycję strony w wyszukiwarce na określone słowa kluczowe można się zajmować samodzielnie. Wówczas pochłania to jedynie czas. Pozycjonowanie bez odpowiedniej wiedzy bywa jednak trudne, dlatego zazwyczaj warto zlecić je fachowcom, co niestety wymaga nakładów finansowych. Może to jednak również być tania reklama internetowa.

Jeśli prowadzisz sprzedaż w internecie, Twoje produkty mogą się za darmo pojawić w zakładce Zakupy Google. Musisz jedynie zarejestrować się w Google Merchants Center i dołączyć do programu darmowych wyników.

Efektywne i tanie kampanie w Google

Jeśli zależy Ci na zauważalnych wynikach reklamy, fundusze na marketing są niezbędne. Zupełnie za darmo można jedynie nieznacznie wypromować działalność. Warto jednak inwestować, ponieważ odpowiednio ustawione reklamy Google są po prostu opłacalne. Co ważne, ich skuteczność można precyzyjnie monitorować dzięki dostępnym w panelu analizom. Wskazują one między innymi na to, jak wyświetla się reklama oraz jak jest skuteczna, jeśli chodzi o zainteresowanie (CTR – click through rate, czyli współczynnik kliknięć wyrażony w procentach).

Jak najbardziej da się prowadzić tanie kampanie w Google, które jednocześnie są skuteczne. Wymaga to jednak wiedzy lub zaufania ekspertom. Świetnym rozwiązaniem mogą też być automatycznie optymalizowane kampanie. Takie rozwiązanie proponuje np. VCM – Verseo Campaign Manager. To rozwiązanie bazujące na samouczących się algorytmach, które automatycznie dostosowują parametry kampanii dla maksymalnej skuteczności. Co ważne, jest to świetne rozwiązanie dla marek dysponujących niewielkim budżetem – dzięki niemu tania reklama internetowa może przynosić wyraźne korzyści!