Reklama lokalna – daj się znaleźć ziomkom

Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Brak komentarzy
reklama lokalna
maciej popiołek

Czy wiesz, że według raportu PWC, aż 51% konsumentów deklaruje większe zaangażowanie w biznesy lokalne? Ostatnie lata dobitnie uzmysłowiły nam, że zakup to wpływ. Wpływ na klimat, ale i lokalną gospodarkę, inwestycje, infrastrukturę, kulturę. Coraz częściej doceniamy lokalne i rzemieślnicze firmy, które nie odciskają swoich śladów na otoczeniu w tak dużym stopniu, jak wielkie korporacje i galerie handlowe. Chcemy, by firmy odprowadzały podatki w naszych gminach i chcemy wzajemnie się wzmacniać. Ok, brzmi dobrze, ale jak z tego skorzystać? Jak reklamować firmę lokalnie? Jaka reklama lokalna będzie najskuteczniejsza? Podpowiadamy!

Marketing lokalny twojej firmy – bardziej potrzebny niż kiedykolwiek! 

2 lata trwania pandemii istotnie zmieniły nasze nawyki zakupowe. Kupujemy więcej w internecie, zmieniamy się w smartshopperów porównując szybko ceny, ale i szukamy usług lokalnie, by nie musieć dojeżdżać daleko i pobyć w towarzystwie własnych społeczności, którym generalnie ufamy bardziej niż przed wybuchem pandemii. 

2022 rok jest pierwszym od dawna (według raportu Deloitte), w którym przy decyzjach zakupowych bardziej doceniamy opinię osób z bliskich nam społeczności niż osób “takich jak my”. Grupa osób po 55 roku wskazuje też, że ceni sobie opinie ekspertów. Jest to też najszybciej przyrastająca grupa wiekowa wśród użytkowników internetu co spowodowała nie tylko pandemia, ale i przenosiny administracji państwowej do formatu elektronicznego. 

Gdzie wyświetlać reklamy lokalnej firmy? Do wyboru mamy kilka interesujących miejsc:

  • Google Maps
  • Google Ads
  • Facebook
  • Instagram

Przyjrzyjmy się im bliżej, byś podjął optymalną decyzję co do wyboru kanału, w którym będziesz się reklamować! 🙂

Reklama lokalna w Google Maps

Czujesz się czasami zagubiony albo nie na miejscu? Porzuć troski i przyjrzyj się Google Maps, dzięki którym zorientujesz się nie tylko w przestrzeni, ale i wśród usług wszelakich natury lokalnej!

Czy wiesz, że już ponad 9 milionów stron internetowych korzysta z Google Maps, ułatwiając użytkownikom dotarcie do swojej siedziby?

Google Maps ma dwie twarze. Po pierwsze jest narzędziem szeroko wykorzystywanym przez kierowców do nawigacji. Ciągłe aktualizowanie tras, sygnalizowanie korków i momentalne proponowanie tras alternatywnych, a to wszystko sterowane również głosowo – dzięki temu, wielu z nas nie wyobraża sobie podróży w nowe miejsce, bez map Google`a. 

Ciebie drogi czytelniku zapewne jednak interesuje druga strona tego medalu, czyli wykorzystanie Google Maps w Twoim biznesie! Setki tysięcy osób przeszukują w Polsce codziennie mapy w poszukiwaniu firm usługowych z okolicy. Najbliższy bankomat, paczkomat, fryzjer czy fotograf lub stacja benzynowa. Najszybciej dowiemy się tego właśnie z map Google. Twój biznes pojawi się na mapach google dzięki usłudze Google Moja Firma, o której dowiesz się z kolejnego rozdziału. Teraz jeszcze tylko kilka liczb, by uzmysłowić Ci dlaczego warto z tego skorzystać!

  • Aplikacja Google Maps została pobrana 5 miliardów razy.
  • Użytkownicy Google Maps codziennie dodają ponad 20 milionów informacji.
  • Google Maps ma miliard aktywnych użytkowników miesięcznie.

Google Moja Firma

To wirtualna wizytówka przedsiębiorstwa, która wyświetla się z boku lokalnych wyników wyszukiwania, a także jako punkt na mapach Google. 

Pamiętaj! 

46% wszystkich wyszukiwań w Google jest powiązanych z usługą lokalną!

Wizytówka Google jest doskonałym sposobem na dotarcie do nowych klientów. Założenie wizytówki umożliwia zaprezentowanie firmy w wyszukiwarce oraz przedstawienie internautom najważniejszych informacji o niej:

  • adresu,
  • godzin otwarcia, 
  • danych kontaktowych, 
  • lokalizacji na mapie 
  • oraz opinii dotychczasowych klientów.

Z poziomu wizytówki internauta od razu może połączyć się z wybraną firmą, zapisać numer w smartphonie lub ustawić trasę dojazdu. Potencjalny klient dowie się również, jaki ruch panuje aktualnie w danym punkcie. 

Co może i powinien zrobić przedsiębiorca w wizytówkach Google?

Należy pamiętać, że wyszukiwanie w Google Maps jest podobne do tego w zwykłej wyszukiwarce tekstowej. Oznacza to, że jeżeli potencjalny klient wpisze dany zestaw słów kluczowych, np. “zakład fryzjerski Poznań”, to zasoby zostaną przeszukane pod tym kątem. 

Rolą przedsiębiorcy jest dostarczenie maksymalnie pełnych i rzetelnych informacji związanych z takim zapytaniem. Idealnie będzie jeśli w nazwie Twojej firmy padną wyrazy podobne do słów kluczowych nawiązujące do tych wyszukiwanych i jednoznacznie wskazujące na rodzaj prowadzonej działalności. 

Oprócz tego użyj takich słów w opisie działalności i we wpisach, które możesz dodawać na swoim profilu. Wisienką na torcie będzie, jeżeli dane frazy pojawią się też w opiniach wystawianych przez Twoich klientów. 

Czy wiesz, że…

50% ludzi wyszukujących danego punktu w Google Maps odwiedza go w przeciągu 24h?

Opinie, to obok podstawowych informacji o firmie najważniejsza rzecz w wizytówkach Google. Zachęcaj klientów do pozostawiania pozytywnych ocen i możliwie obszernych opinii. Odpowiadaj na wszystkie oceny – zarówno te dobre, jak i te złe. Daj się poznać jako ktoś, komu zależy – pokaż swoją ludzką twarz i daj się polubić! 🙂 

Profil Google Moja Firma oferuje również mnóstwo interesujących statystyk. Dzięki narzędziom analitycznym dowiesz się, na jakim obszarze wyświetla się Twoja firma użytkownikom, dla ilu zapytań dziennie się pojawia na mapach, ile osób wykonało do Ciebie telefon i ilość wizyt na stronie, gdzie wizytówka była odsyłaczem. 

To co – czas na fryzjera? 😉

Reklamy lokalne Google Ads

Google Ads to narzędzie reklamowe pozwalające na promowanie produktów lub usług. Założenie konta i korzystanie z panelu optymalizacyjnego jest darmowe.

Jedyny koszt, jaki ponoszą reklamodawcy to budżet kampanii ustalany na podstawie:

  • branży, 
  • zasięgu geograficznego kampanii, 
  • wybranego typu kampanii oraz targetowania reklam. 

Przy pomocy Google Ads można promować zarówno nowe firmy jak i te, które działają na rynku od dłuższego czasu. Celem wyświetlania reklam jest przede wszystkim zwiększenie ruchu na stronie oraz zachęcenie internautów do zakupu produktów lub usług reklamodawcy. 

Oczywiście, jeżeli nie chcesz zajmować się tym samodzielnie, możesz zlecić prowadzenie reklam Google np w sieci wyszukiwania czy w sieci reklamowej google wyspecjalizowanym agencjom lub algorytmom takim jak VCM. Wówczas koszt prowadzenia kampanii jest mniejszy niż prowizja agencji, a za powodzenie Twojej kampanii odpowiada uczenie maszynowe. Masz oczywiście wówczas dostęp do supportu. 🙂

Dobierz typ reklamy do swojego produktu lub usługi!

  1. Reklamy tekstowe w sieci wyszukiwania idealne do promocji produktów i usług, zwłaszcza w popularnych branżach, które są wyszukiwane po słowach kluczowych oraz jako dodatek do kampanii z reklamami produktowymi po to, aby trafiać do tych, którzy nie zwracają uwagi na produkty, ale na reklamy tekstowe.
  2. Reklamy produktowe (PLA) dostępne tylko dla sklepów online. Tworzone na podstawie danych produktu przesłanych do Merchant Center. Dzięki połączeniu reklam produktowych z tekstowymi widoczność Twojej oferty w sieci wzrasta dwukrotnie.
  3. Reklamy graficzne w sieci reklamowejświetne dla produktów i usług zwłaszcza nowych, które nie są jeszcze wyszukiwane w wyszukiwarce za pomocą słów kluczowych. Pomagają budować świadomość marki i informują o nowych produktach/usługach na wcześniejszych etapach lejka sprzedażowego, wyzwalając potrzebę zakupu. Doskonale też uzupełniają kampanie w sieci wyszukiwania i pozwalają na znalezienie nowych grup odbiorców.
  4. Remarketing działanie wspierajace reklamy tekstowe i produktowe, ponieważ pozwala wrócić z przekazem i ofertą do osób, które już odwiedziły stronę reklamodawcy.
  5. Reklamy promujące aplikacje stworzone tylko dla reklamodawców, którzy mają gotowe aplikacje mobilne i chcą zachęcić do ich pobierania i używania.
  6. Reklamy wideo w YouTube promują produkty i usługi zwłaszcza wśród młodych ludzi, którzy dużo czasu spędzają na YT. Budują świadomość marki i produktu, idealnie nadają się do promocji nowych produktów i usług lub jako dodatkowe wsparcie do reklam tekstowych.

W przypadku kampanii lokalnych Google Ads twoje reklamy będą mogły się wyświetlać w różnych usługach Google, m.in. w sieci wyszukiwania i sieci reklamowej Google, Mapach Google oraz YouTube. By prowadzić kampanie lokalnej firmy wystarczy, że podasz lokalizację swojego punktu łącząc Google Ads z Profilem Google Moja Firma. Kampanie lokalne korzystają też z kierowania w określonym promieniu w Profilu Firmy i rozszerzeniach powiązanej lokalizacji.

Promień może się różnić w zależności od wybranych lokalizacji i preferencji użytkownika. Na promień kierowania wpływają np: branża, gęstość populacji i istnienie konkurencji. Oczywiście Twoje reklamy lokalne wyświetlą się do potencjalnych klientów zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych.

Reklama lokalna Facebook

Marketing lokalny twojej firmy na Facebooku zależy w głównej mierze od tego jakie kierowanie reklam ustawisz Ty lub agencja. Generalnie jednak możesz bardzo łatwo określić interesujące Cię grupy docelowe w określonym promieniu od Twojej firmy.

Możesz zatem wybrać dowolną grupę demograficzną o dowolnych zainteresowaniach i w danej lokalizacji. Facebook lokalizuje użytkowników w danej lokalizacji dzięki urządzeniu więc do grupy docelowej mogą trafić – w zależności od celu – osoby na stale przebywające gdzieś, jak i te, które znajdują się w niej od czasu do czasu. Jakie formaty warto wykorzystywać? Dobre pytanie!

W odróżnieniu od Google, które może przynieść twojej firmie klientów, którzy po prostu czegoś już szukają i ich wyszukiwania lokalne są intencjonalne, Facebook służy (zazwyczaj) do inspirowania i rezonowania w grupach podatnych na zakupy emocjonalne, a nie czysto racjonalne (kiedy czegoś po prostu brakuje).

Oznacza to, że w komunikatach musisz szybko przechodzić do korzyści, a grafiki muszą przyciągać uwagę i być jednocześnie zachęcające. Na Facebooku rywalizujemy przecież nie tylko z contentem dostarczanym przez inne firmy, ale i samych użytkowników.

Instagram

Jeszcze mocniej niż Facebook inspiruje nas do działania Instagram! Piękne zdjęcia książek, podróży, odzieży czy gadżetów, skłaniają nas do rozważenia podobnych zakupów. Reklamę na Instagramie możesz uruchomić również z poziomu managera reklam Facebook, np. jako kolejną lokalizację wyświetlania reklam według zdefiniowanej grupy docelowej i lokalizacji.

Działając na Instagramie docieramy do nieco młodszych i z reguły dynamiczniejszych grup, ale możemy targetować reklamy dokładnie w ten sam sposób, jak w przypadku środowiska Facebook.

Reklamy lokalne za darmo – możliwe i skuteczne!

Biznes lokalny może reklamować się również za darmo (wtedy inwestujesz jedynie czas). Potencjalni klienci z twojej najbliższej okolicy, „za darmo” najszybciej znajdą firmy działające lokalnie właśnie we wspomnianych wcześniej wynikach wyszukiwarki. Pomogą zatem w pierwszej kolejności pozycjonowanie lokalne firmy dzięki posiadaniu własnej strony internetowej, wizytówki Google Maps, możliwość kierowania dedykowanych przekazów na daną dzielnicę czy miejscowość. Reklama lokalna nie wymaga posiadania własnej strony ALE, w zasadzie każdy marketingowiec powie Ci, że musisz ją mieć.

Zalety posiadania strony internetowej pod kątem reklamy i klientów lokalnych.

Strona internetowa powinna szybko i przejrzyście opowiedzieć czym się zajmujesz i dlaczego to właśnie na usługi czy produkty Twojej firmy powinien zdecydować się użytkownik. Szybka strona, odpowiednio nasycona treściami i słowami kluczowymi, wspierana przez linkowaniem zewnętrzne (element procesu pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania), powinna wspierać zarówno pozycję w mapach Google, jak i w samej wyszukiwarce tekstowej (chociaż należy pamiętać, że w obu przypadkach jest jeszcze mnóstwo innych zmiennych, które decydują o pozycji).

Tak czy owak, ktoś widząc na mapach Google Twój biznes wielokrotnie będzie chciał się dowiedzieć o nim więcej. Nie posiadając strony www, nie odpowiesz wyczerpująco na wszystkie potencjalnie istotne kwestie – jak np. prezentacja asortymentu czy pełnego wachlarzu usług wraz z cennikiem. To wszystko ma kapitalne znaczenie dla skuteczności Twoich działań w Internecie. 🙂